Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku/części budynku np. lokalu, nazywane też paszportem energetycznym lub certyfikatem, to zbiór danych i wskaźników określających całkowite zapotrzebowania budynku/części budynku na energię niezbędną do jego użytkowania.Zawiera informacje o zapotrzebowaniu energii potrzebnej do: ogrzewania i wentylacji, przygotowania ciepłej wody, a także klimatyzacji i oświetlenia, określa też źródła pochodzenia energii i emisję dwutlenku węgla przez budynek/ część budynku.
Świadectwo energetyczne jest ważne przez 10 lat. Pod warunkiem, że w budynku/części budynku nie dokonano termomodernizacji, wymiany okien, czy modernizacji systemów ogrzewania.
Celem wprowadzenia świadectwa charakterystyki energetycznej jest by w Polsce powstawały budynki o jak najwyższych parametrach cieplnych, z nowoczesnymi, dobrej jakości i ekologicznymi rozwiązaniami.
Od 28 kwietnia 2023 roku będzie obowiązek dołączania kopii świadectwa energetycznego do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o pozwolenie na użytkowanie, a także jeżeli będziemy chcieli wynająć, sprzedać mieszkanie.
Świadectwo musi przekazać sprzedający nabywcy w momencie zawierania umowy przenoszącej własność. W przypadku wynajmu mieszkania kopię certyfikatu energetycznego należy dołączyć do umowy najmu w momencie jej zawierania.
Trzeba pamiętać, że świadectwo musi dotyczyć tylko wynajmowanej nieruchomości (lub części nieruchomości, np. pokoju), a nie całego budynku, podobnie sprzedając mieszkanie powinno ono dotyczyć tego właśnie lokalu.
Wykonanie świadectwa można zamówić odpłatnie poprzez Spółdzielnię Mieszkaniową ‘’ Nasz Dom’’, która zleci to zadanie firmie, z która współpracuje lub samemu zlecić jej realizację upoważnionej osobie. Należy pamiętać, że terminy realizacji takich świadectw to obecnie nawet 3 tygodnie.
Świadectwo charakterystyki energetycznej może wykonać osoba wpisana do wykazu osób uprawnionych w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków. Wykaz takich osób znajdziemy na stronie ministerstwa rozwoju i technologii – rejestrcheb.mrit.gov.pl
Za brak świadectwa charakterystyki energetycznej będą groziły kary w wysokości do kilku tysięcy zł.
Osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, posiada odrębną własność lub lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego może wystąpić do spółdzielni mieszkaniowej z wnioskiem o nieodpłatne przekazanie kopii świadectwa charakterystyki energetycznej budynku (w przypadku jego sporządzenia dla budynku), a w przypadku braku tego świadectwa, dokumentacji technicznej budynku, w celu sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej. Właściciel lub zarządca budynku jest obowiązany do nieodpłatnego przekazania wyżej wymienionych dokumentów, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Do pobrania: informacja w formacie .pdf